تعامل برنامه نوسی با طراحی گرافیک UX - UI

تعامل برنامه نوسی با طراحی گرافیک UX - UI

تعامل برنامه نوسی با طراحی گرافیک UX - UI

    • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    • ساعت : ۲۰:۰۰
    • تعداد نظرها : 0
    • تعداد بازدید : ۱۳۸۱
  • این مطلب پسندیدم: ۰
  • انتشار این مطلب:
برنامه نویسی کامپیوتر به اینگلیسی computer programming  یا به اختصار همان برنامه نویسی گویند به طور کلی به انجام فرآیند نوشتن و توسعه کد نویسی برای یک نرم افزار در رایانه گفته میشود گاهی اوقات این برنامه نویسی در راستای وب سایت ها و گجت هاست به بیانی دیگر برنامه نویسی فرمول نویسی به یک زبان از قبل تعیین شده که برای کامپیوترها قابل فهم است انجام میگیرد.
خوب طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین به اینگلیسی graphic design فرایندی برای ارتباط تصویری بین یک موضوع خاص و ببیننده در محیط بصری انسانهاست و این اتفاق با کنار گیری و چیدمان فضا تصویر رنگ و متن که توسط یک طراح انجام میشود اتفاق می افتد این رشته زیر مجموعه ای از ارتباطات تصویری قرار دارد و گاهی اوقات ارتباط تصویری نیز از آن یاد میشود
در این مقاله قصد داریم به تعامل بین این دو رشته با هم بپردازیم که چه خاصیت های برای هم دارند یک رشته کاملا مهندسی با یک رشته کاملا هنری !
 
در رشته ی برنامه نویسی که زیرمجموعه ای بسیاری در آن وجود دارد و از زبان های برنامه نویسی متعددی برخوردار است در کل پرسه که برنامه نویس به صورت کد نوشته است میتوان گفت تا یک کد نویسی توسط برنامه نویس انجام شود و در اخر این کد ها توسط کامپیوتر خوانده شود و یک عملی یا تصویری نمایش داده شود . خوب در برنامه نویسی الگوریتم ها و روش های متعددی است که همگی آنها در آخر نیاز به یک کار تصویری می رسند هیچ گا مخاطب کدها را نمیبیند و صرفا  نتیجه کار را میبیند به عنوان مثال  یک برنامه نویس برای نشان دادن رنگ ها از کد رنگ استفاده میکنند تا خود رنگ که در زیر مشاهده میکنید 
 
 
 
 
 
 
 خوب برخی از این کدها را با رنگ آن در تصویر بالا مشاهده کردید خوب یک گرافیست یا طراح باید با این کدها آشنا باشد تا بتواند رنگ ها را برای ارسال به برنامه نویس با کد بگویید چون یک برنامه نویس برای نوشتن برنامه نویسی فقط کدها را میشناسدو باید برای کامپیوتر تعریف کند.
در برنامه نویسی زبان های مختلفی برای نوشتن است و نام های متفاوتی دارند که میتوان گفت برای کارهای وبسایت ها و اینترنتی پایه زبانها html است و دیگر زبانها برای کاربری بهتر و نمایش بهتر در خروجی کار مورد استفاده قرار میگیرند البته موضوع اصلی ما تعامل این دو رشته با یکدیگر است که میتوان گفت در تمامی انواع برنامه نویسی و در همه ابعاد که از طراحی برنامه نویسی پیاده سازی یک پرتال برای شرک یا سازمان یا یک شبکه ارتباطی برای یک مجموعه تا طراحی یک محیط در شبکه اینترنت و طراحی وب سایت ها و نوشتن ربات های مختلف و سامانه های الکترونیکی یا  در ابعاد بزرگتر اگر بخواهیم بگیم نوشتن یک نرم افزار یا گجت و ... همگی نیاز به کار گرافیک دارند و یک برنامه نویس به صورت ناخواسته با این امر مواجه خواهد شد. زیرا برنامه نویسی در همه ابعاد زندگی ما صورت گرفته از کامپیوتر ها تا موبایل ها در دسترس همگی است اما این نتیجه نهایی کار برنامه نویسی یک تصویر است یا فیلدهای مختلف است که نیاز به یک ارتباط تصویریبین نرم افزار و مخاطب دارد.
اگر کمی بزرگتر بیاندیشیم حتی نرم افزار های گرافیک که طراحان از آن استفاده میکنند توسط یک تیم بزرگ که مجموعه ای از برنامه نویسان و طراحان است ساخته شده و باعث شده برنامه نویسان در پیاده سازی این نرم افزار استفاده از آیکن ها و ترکیبندی فضا و رنگها را بشناسد و با کمک طراحان این نرم افزارها را پیاده سازی کنند میتوانیم به شرکت بزرگ ادوبی اشاره کنیم که با ساخت نرم افزارهای متعدد در حوزه های مختلف این تعامل بین طراحی گرافیک و برنامه نویسی را به طور واضح نشان داده است نرم افزار های همچون فتوشاپ ایلاستریتو ایندیزاین پریمیر افتر افکت و... حتی در ابعاد دیگر در جهان شرکت بزرگی همانند مایکروسافت نیز به طراحی ویندوز و سیستم عامل های متفاوت و... پرداخته که در آنها استفاده از آیکنها و رنگها و سبک طراحی و چیدمان به وضوح قابل مشاهده است که همه اینها از تیم های بسیار قوی خروجی گرفته میشود
اگر به صورت ساده تر بخواهیم به این تعامل بنگریم یکی از کارهای امروزه مورد توجه همگان است و از محبوبیت زیادی برخوردار است برنامه نویسی وب سایت هاست! وب سایت ها صفحه های در اینترنت هستند که دارای محتواها و موضوعات مختلفی هستند مثل سایت های فروشگاهی ، سازمانی، شرکتی، تفریحی، شخصی و.... که توسط برنامه نویسان پیاده سازی میشود. در عصر نوین و حال طراحان گرافیک و برنامه نویسان تیم هایی باهم تشکیل میدهند که در حوزه طراحی وبسایت ها باهم تعامل کنند و بهترین کار را خروجی دهند در زمان های گذشته برنامه نویسان به تنهایی وبسایت هایی را طراحی میکردن بدون داشتن دانش طراحی گرافیک که خود یک تعامل با رشته هنر طراحی گرافیک میشد.
امروزه به امر طراحی رابط گرافیک سایت ها و اپلیکیشن ها نیز UI / UX نیز گفته میشود به این صورت که طراحان گرافیک بسیاری این سبک رو یک زیرمجموعه جدا از طراحی گرافیک نیز میدانند و که یک خاصیت بسیار مهمی است که توسط یک طراح یک وب سایت طراحی شده و سپس توسط یک برنامه نویس آن سایت پیاده سازی میشود. کلمه UI / UX مخفف  user interface vs user experience است و به معنای رابط کاربری و تجربه کاربری است که یک طراح در نظر میگیرد تا یک وبسایت حخو را طراحی کرده و توسط یک برنامه نویس پیاده سازی کند. نمونه ای از طراحی رابط گرافیکی را در زیر مشاهده میکنید.
 
 
 
 
 
 
 
 
 خوب همانطور که میبینید یک طراح رابط گرافیک یک نرم افزار سایت و.. را طراحی میکند و از نظر کاربری آن را برسی میکن به کمک یک برنامه نویس آن را پیاده سازی میکن این پروسه انجام کار یک تعامل بزرگی بین این دو رشته اتفاق می افتد.
در نتیجه کلی که ما میتوانیم بگیریم که رشته مهندسی برنامه نویسی بسیار در تعامل با رشته طراحی گرافیک است به گونه ای که خود رشته با ساخت نرم افزار های گوناگون و طراحی و اجرا نرم افزارهای مختلف که نمایش کار یا فرایندی هستند بشدت در تعامل با رشته ارتباط تصویری هستند تا مخاطب بدون آنکه کد نویسی و دستوراتی که یک برنامه نویس انجام داده ببیند کار خود را انجام دهد و از فضای طراحی شده استفاده ببرد که در سطح های بالاتر تیم ورک های دور هم گرد می آیند تا این امر را به بهترین مورد به پایان برسانند.
 
 
 
 

برچسب ها :

نویسنده :  دیزاینو دیزاینو
  • این مطلب پسندیدم: ۰
  • انتشار این مطلب:

میزان رضایت مندی از این سفارش : از 3 رای ثبت شده

نظرات ثبت شده