طراحی در قرون وسطی

طراحی در قرون وسطی

طراحی در قرون وسطی

    • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    • ساعت : ۰۹:۰۰
    • تعداد نظرها : 0
    • تعداد بازدید : ۱۵۵۲
  • این مطلب پسندیدم: ۱
  • انتشار این مطلب:

طراحی دست نوشته در دوران قرون وسطی

 گرچه ظهور طراحی گرافیک به عنوان یک حرفه نسبتا جدید است اما طراحی گرافیکی دارای ریشه هایی است که تاریخچه آن به دوران باستان میرسد. نسخه های خطی نشان داده شده در چین باستان، مصر، یونان و رم ساخته شده است. در حالی که طراحان دست نویس ابتدایی آگاهانه "طراحی های گرافیکی" را ایجاد نمی کردند، نوشتن و تصویربرداری برای ایجاد یک ترکیب متن و تصویر کار می کرد که در یک زمان هماهنگ و موثر در انتقال ایده این دست نویس بود. کتاب مسیحیان باستان مصری، که شامل متون در نظر گرفته شده برای کمک به مرحوم در زندگی پس از مرگ است، نمونه ای فوق العاده از طراحی اولیه گرافیک است. روایات اعجاب برانگیز نوشته شده توسط کاتبان با تصاویر رنگی بر روی رول پاپیروس نشان داده شده است. واژه ها و تصاویر یکپارچه متحد می شوند. هر دو عنصر به یک نوار افقی فشرده می شوند، ساختار تکراری و عمودی نوشتار در هر دو ستون و چهره تکرار می شود و یک سبک سازگار با بروشور برای نوشتن و نقاشی استفاده می شود. مساحت های مسطح رنگ توسط خطوط قلمدار شرکت متصل می شوند که با بافت غنی نگارش هیرئوگلیف بسیار متضاد است.

در تصویر زیر صحنه ای از کتاب مسیحیان مصری را مشاهده مینماییم .

در طول قرون وسطی، کتابهای دست نویس، حفظ و ترویج نوشته های مقدس بود. این کتاب های اولیه نوشته شده  بر روی پوست حیوان به نام پرچم یا دایناسور نوشته شده و به همراه قالب های کدکس با صفحاتی که مانند صفحات کتاب های معاصر تبدیل شده اند، به هم متصل شده اند. در اروپا، اتاقهای نوشتاری مکاشفه تقسیم کار مشخصی داشت که منجر به طراحی کتابها شد. یک دانشمند که در یونانی و لاتین مهارت داشت، اتاق نوشتن را بر عهده داشت و مسئول محتوای مجله، طراحی و تولید کتاب بود. دفاتر آموزشی که در سبک های یادگیری آموزش دیده اند روز خود را به سمت نوشتن جداول صرف کرده اند و صفحات بعد از صفحه متن را پر کرده اند. آنها مکان را در پوسته های صفحه نشان می دهند که تصاویر بعد از نوشتن متن، با استفاده از یک طرح نوری یا یک یادداشت توصیفی در حاشیه نوشته شده اند. روشنگرها و یا تصویرگرها، تصاویر و دکوراسیون را برای حمایت از متن ارائه می دهند. در طراحی این آثار، راهب ها از ارزش آموزشی تصاویر و ظرفیت رنگ و زیورآلات برای ایجاد آراء روحانی اهمیت قائل بودند . .

از قرن 10 تا 15  کتاب های دست نویس در سرزمین های اسلامی نیز به میزان قابل ملاحظه ای از دستاوردهای هنری و فنی، به ویژه در سنت نقاشی مینیاتور ایرانی، دست یافت. قله مدارس شیراز از طراحی و نشریات فارسی به وضوح در صفحه ای  که نشان می دهد  شاعر بزرگ قرن دوازدهم است. این صفحه، پادشاه ایرانی خسرو دوم را در مقابل کاخ محبوب خود، شییرین، نشان می دهد. چهره های انسانی، حیوانات، ساختمان ها، و چشم انداز به صورت اشکال تصفیه شده ارائه می شوند که توسط طرح های مختصر تعریف شده اند. این طرح دو بعدی پر از رنگ های پر جنب و جوش و الگوهای تزئینی در یک ترکیب محکم است. متن خوشنویسی در مکان های هندسی شکل در نزدیکی پایین صفحه قرار دارد.

در تصویر زیر خسرو دوم در مقابل کاخ شیرین را مشاهده میکنیم، تصویری از نسخ خطی قرن 15 قرن خموش نهاوندی است.

 

چاپ اول و طراحی گرافیک

در حالی که ایجاد نسخه های خطی به نقاط زیاد در طراحی گرافیکی منجر شد، هنر و تمرین طراحی گرافیک با توسعه فناوریهای چاپی مانند نوع متحرک به شکلی پررنگ ظاهر شد. پیش از این ، این تحولات در چین اتفاق افتاد، جایی که استفاده از بلوک چوب و یا تسکین، چاپ، شاید تا اوایل قرن ششم میلادی توسعه یافت. این فرآیند که با استفاده از جوهر به سطح حک شده انجام شد، چندین نسخه از متون و تصاویر را به سرعت و اقتصادی انجام داد. چینی همچنین کاغذی را که از الیاف ارگانیک تا 105 درجه سانتیگراد ساخته شده است،توسعه داده است .

مصنوعات باقیمانده نشان می دهد که چینی طیف گسترده ای از کاربردهای چاپی را توسعه داده است و از زمان ظهور در طراحی و چاپ گرافیک، سطح بالایی از هنر را به دست آورده است. هنرمندان نمادهای خوشنویسی را به چوب چوب برش دادند و به زیبایی چاپ می کردند؛ سپس ورق های کاغذی و نشانه های کاغذی و متون مذهبی چاپ شده و سپس برای چاپ کتیبه ها چاپ شده اند. با قرن نهم یا دهم، کتابهای چوب بری جایگزین اسلحه و آثار ادبی، تاریخی و گیاهی منتشر شد. پول کاغذی و کارت های بازی نیز طراحی شده اند، طرح های آنها به چوب برشی و چاپ شده است. کیمچی چینی بی شنگ یک روش برای چاپ با نوع متحرک حدود 1041-48 را اختراع کرد. با این وجود، این تکنولوژی چوب برک دستی را در آسیا جایگزین نمی کرد، زیرا صدها کاراکتر که در زبان های خوشنویسی استفاده می شد، تنظیم و ضبط شخصیت های متحرک مشکل داشت.

اختراعات چینی به آرامی در سراسر خاورمیانه و به اروپا گسترش می یابد. در قرن پانزدهم، کتابهای چاپی و بروشورهای چاپی در اروپا ساخته شد. در سال 1450 یوهانس گوتنبرگ از ماینز (آلمان) یک روش برای چاپ متن از شخصیت های الفبای متولد شده روی انواع فلز های متحرک اختراع کرد. پس از این، کتاب های چاپی جایگزین کتاب های دستنویس با دست ، چاپ شد. طراحان از كتابهای تایپوگرافی اولیه در اروپا تلاش كردند تا نسخه های خطی را تكرار كنند، اغلب شیوه های نوعی طراحی براساس الگوی های الكترونیكی فعلی. هنگامی که این نوع چاپ شد، فانوس برای روشنایی ها برای اضافه کردن تصاویر، حروف الفبا و سایر مواد تزئینی با دست نگهداری شد. به این ترتیب، سازنده و یا طراح، در حقیقت طراح بود، همانطور که نوع آن را تعیین می کرد. برخی از نسخه های باقی مانده از 42 کتاب مقدس برجسته گوتنبرگ دارای سرصفحه، حروف و  نشانگرهای جمله هستند که به صورت دستی در جوهر قرمز و آبی استفاده می شوند.

در زیرگسترش دو صفحه از کتاب مقدس 42 خط کتاب یوهانس گوتنبرگ، ج. 1450-55. را میبینیم .

 

 

با گذشت زمان، کتابهای چاپی، واژگان طراحی خود را توسعه دادند. در اواسط قرن 15، پرینترها تصاویر بافت چوب را با متن های متنوع ترکیب کردند تا بتوانند کتاب های چاپ شده را به راحتی تولید و چاپ نمایند. آنها مرزهای تزئینی چوبی و بلوک های تزئینی را با نوعی چاپ کرده اند، و پس از آن رنگ را با دست به این عناصر چاپ شده اعمال می کنند. اولین صفحه کامل صفحه چاپ شده - شناسایی عنوان کتاب، نویسنده، چاپگر، و تاریخ - برای تقویم Regiomontanus در سال 1476 طراحی شد.

در زیر صفحه عنوان برای تقویم Regiomontanus (1476) را مشاهده میکنیم .

 

 

شیوع نوع متحرک و فن آوری پیشرفته چاپ در اروپا، که در آینده اهمیت بیشتری دارد.

شیوع نوع متحرک و فن آوری چاپ پیشرفته به طور فزاینده ای در اروپا به این معنی است که در حالی که فرهنگ های دیگر همچنان به ایجاد طرح های دست نویس و ارتباطات چاپی ادامه می دهند، پیشرفت های عمده در طراحی گرافیک در قرن های بعدی اغلب در اروپا متمرکز می شود.

طراحی گرافیک در قرن های هجدهم

طراحی کتاب رنسانس

رنسانس یک تجسم یا "تولد دوباره" یادگیری کلاسیک از یونان باستان و رم در سراسر اروپا را دید. از اواخر قرن بیستم، چاپ با توجه به اینکه دانش از دنیای باستانی برای همه خوانندگان در دسترس است، در این فرآیند نقش مهمی ایفا کرد. طرحهای متنوع به سمت آنچه که اکنون به نام Style Old Style نامیده می شوند تکامل یافته است، که از الفاظ نام های بزرگ در کتیبه های رومی های باستانی و نامه های کوچک موجود در نوشتن دست نویس از دوره کارولینگ الهام گرفته شده است.

آلدوس مانوتوس ارشد پژوهشگر و چاپگر ایتالیایی اولین روزنامه خود را در سال 1495 تاسیس کرد تا نسخه های چاپی بسیاری از کلاسیک های یونانی و لاتین را چاپ کند. نوآوری های او شامل نسخه های ارزان و جیبی از کتاب ها با پوشش پارچه بود.  از آنجا که بیشتر این حروف باریک  است می تواند در یک صفحه قرار بگیرد، کتاب های جیبی جدید را می توان در صفحات کمتر تنظیم کرد.

نمونه اولیه طراحی کتاب رنسانس، کتاب 1499 Hypnerotomachia Poliphili Aldine Press بود که توسط Francesco Colonna نوشته شده است. طراحی کار دستیابی به سادگی و هماهنگی تونال را کم رنگ می کند و سنتز ظریف آن از نوع و تصویر به ندرت برابر است. این طرح ترکیبی از بنرهای نازک سبک با یک تصویرگر ناشناس با انواع رمان توسط گریفون با استفاده از پایتخت های جدید و کوچکتر؛ گریفون این نوع را پس از بررسی دقیق از کتیبه های رومی قطع کرد. مهم این است که گسترش صفحات دو صفحه در کتاب به عنوان طرحهای یکپارچه در نظر گرفته شود، نه به عنوان دو صفحه جداگانه.

برچسب ها :

نویسنده :  دیزاینو دیزاینو
  • این مطلب پسندیدم: ۱
  • انتشار این مطلب:

میزان رضایت مندی از این سفارش : از 3 رای ثبت شده

نظرات ثبت شده