همه چیز درباره تام و جری

همه چیز درباره تام و جری

همه چیز درباره تام و جری

    • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    • ساعت : ۱۸:۰۰
    • تعداد نظرها : 0
    • تعداد بازدید : ۲۷۷۹
  • این مطلب پسندیدم: ۰
  • انتشار این مطلب:
معرفی یك انیمیشن 
این انیمیشنی كه در نظر داریم معرفی كنیم برای بیشتر گروه‌های سنی و اقشار آشنا بوده و با شخصیت‌های آن بزرگ شده‌اند.
این فیلم انیمیشنی «تام و جری و مسابقه بزرگ» نام دارد. این فیلم با عنوان اصلی «تام و جری؛ سریع و خشن» در سال 2005 ساخته و برای نمایش خانگی آماده شده است. این فیلم و فیلم دیگر «تام و جری؛ پرواز به مارس» در همین سال ساخته شدند و نسخه‌های دی وی دی آن‌ها به مناسبت شصت و پنجمین سال تولد «تام و جری» روانه بازار شد.
داستان هر دو فیلم را «جوزف باربارا» (از خالقان این شخصیت‌ها) نوشته است.
داستان فیلم «تام و جری و مسابقه سرعت» درمورد مسابقه رالی می‌باشد، فیلم، تام و جری را نشان می‌دهد كه می‌خواهند در مسابقات رالی شركت كنند. این مسابقات را یك شبكه تلویزیونی برگزار می‌كند. برای برنده این مسابقات یك خانه گران قیمت به عنوان جایزه اختصاص یافته است.
در حال حاضر كمپانی «برادران وان» كه حق پخش تام و جری را در اختیار دارد، می‌خواهد فیلم دیگری را براساس این دو شخصیت بسازد. این فیلم به نخستین برخورد تام و جری می‌پردازد و ریشه‌های شكل گیری دشمنی این‌ها را نشان می‌دهد.
كارتون جذاب تام و جری از سوی زبده‌ترین انیماتورهای آن زمان، یعنی «ویلیام‌ هانا و جوزف باربارا» خلق شد. ساخت این كارتون از سال 1940 آغاز شد و تا سال 1958، یعنی درست زمانی كه استودیوی «مترو گلدن مایر» تعطیل شد ادامه داشت.
نخستین ساخته آن‌ها به نام «داد و بیدادهای داخل پوتین» در سال 1940 شكل گرفت. در این كارتون گربه ای خاكستری به نام «جاسپر» دائما در حال تعقیب یك جونده بی‌نام بود و تمام سعی او این بود كه در خلال این تعقیب و گریز، كمتر چیزی را بشكند.
مامی‌ صاحب «جاسپر» او را تهدید می‌كرد اگر دوباره چیزی بشكند او را از خانه بیرون خواهد كرد.
موش هم از این موقعیت استفاده می‌كرد و اقدام به شكستن بلورهای ظریف و زیبا، بشقاب‌های سرامیكی، قوری چای و خلاصه هر چیز شكستنی در منزل می‌كرد. بنابراین جاسپر آواره و سرگردان می‌شود. این كارتون بسیار مورد توجه قرار گرفت و محبوب بچه‌ها و بزرگ‌ترها شد. (داستان اولین «تام و جری» ساخته شده)

چگونگی نام گذاری این شخصیت‌های جنجالی
(وقتی كه این دو كاراكتر هویت پیدا می‌كنند) بعد از سری اول،‌ هانا و باربارا مسابقه‌ای برای انتخاب نام این موش و گربه برگزار كردند و سرانجام «جان كر» كه خود انیماتوری ماهر بود، نام «تام و جری» را پیشنهاد داد و برنده مسابقه شد. او از اصطلاحات جنگ جهانی اول استفاده كرد. در این دوران هر سرباز انگلیسی تامی ‌و سرباز آلمانی جری نامیده می‌شدند. بنابراین با استفاده از این مسئله نام تام و جری برای گربه و موش این كارتون جذاب انتخاب شد.

پله‌های ترقی
در اواخر دهه 1960 شركت «هانا- باربارا» تبدیل به موفق‌ترین شركت در زمینه ساخت مجموعه‌های پویانمای تلویزیونی شد.
با مجموعه‌هایی مانند خانواده فیلینت استون (یا همان مهاجران خودمان)، «جانی كوئیست» و «اسكوبی رو» و «تو كجایی؟» این شركت موفق به دریافت هفت جایزه «امی» (معادل اسكار برای تلویزیون) شد.
سیزده كارتون «تام و جری» از جمله «داد و بیداد داخل پوتین» نامزد دریافت جایزه اسكار برای بهترین فیلم كوتاه شدند و هفت تا از این فیلم‌های كارتونی برنده جایزه اسكار شدند و به این ترتیب در میان انیمیشن‌ها، بیشترین جایزه را به دست آوردند.
از فیلم‌هایی كه نامزد دریافت جایزه اسكار شدند می‌توان به: «داد و بیدادهای داخل پوتین» (محصول 1940)، «شب قبل از كریسمس» (محصول 1941)، «دكتر جكیل و مستر‌هاید» (محصول 1947)، «پسر عموی جری» (محصول 1951) و... اشاره كرد.


سرنوشت سازندگان «تام و جری»
«جوزف رولاند باربارا»، بیست و چهارم مارس 1911 از پدر و مادری سیسیلی در محله ایتالیایی منهتن آمریکا به دنیا آمد. او یك نویسنده، متحرك ساز، نقاش، طراح كارتون، كارگردان و تهیه كننده بود و به همراه «ویلیام‌هانا» شركت‌هانا- باربارا را تاسیس كرد.
عمده شهرت آن‌ها به خاطر «تام و جری»، «یوگی و دوستان»، «عصر حجر»، «اسكوبی دو» و «تارشارلوت» است.
جوزف باربارا در هجدهم دسامبر 2006 در سن 95 سالگی بر اثر كهولت سن، در لس آنجلس چشم از دنیا فرو بست و به هفتاد سال فعالیت موفقیت آمیز در زمینه پویانمایی پایان داد.
ویلیام‌هانا در سال 1910 به دنیا آمد. در سال 1936 نخستین پویانمایی خود را با نام «به سوی بهار» كارگردانی كرد.
در سال 1937،‌ هانا ارتقا یافت و كارگردان ارشد شد. در همان سال بود كه شركت، «جوزف باربارا» را استخدام كرد و در سال 1937 همكاری موفقیت آمیز آن‌ها شروع شد. او در بیست و دوم مارس سال 2001 بر اثر سرطان حنجره در نود سالگی چشم از دنیا فرو بست.
هم اكنون تمام حقوق ساخت فیلم و كارتون «شخصیت تام و جری» را شركت «تایم وارنر» بر عهده دارد.

نکات خواندنی در مورد کارتون جذاب تام و جری

یکی از کارتون هایی که مورد پسند تام و تمام چندین نسل از هواداران انیمیشن است و کماکان قادر است بخنداند و هر بیننده ای را جلوی تلویزیون میخکوب کند، سری تام و جری است. جالب است بدانید این موش و گربۀ محبوب که برایمان کلی خاطرۀ بامزه ساخته اند، سه ماه دیگر 77 ساله می شوند!تام و جری

 

- تام و جری سال 1940 توسط ویلیام هانا و جوزف باربرا خلق شدند. هانا و باربرا که نویسندگی و کارگردانی این کارتون را بر عهده داشتند، از شخصیت های مشهور دنیای انیمیشن بودند و اواخر دهۀ 1930 با رودلف آیزینگ (کارگردان سری انیمیشن های هارمونی های شاد) در «مترو گلدوین مایر کارتون استودیو» همکاری می کردند.

- هانا و باربرا به خاطر تام و جری هفت اسکار بردند!

- آیا می دانید که تام و جری در اولین نمایش شان در سال 1940 به عنوان تام و جری شناخته نمی شدند؟ نام تام در ابتدا جاسپر بود و جری هم جینکس نامیده می شد. 

- در لندنِ قرن نوزدهم، تام و جری عبارتی رایج برای جوانک هایی بود که در رفتارهای آشوبگرانه افراط می کردند. با این حال به نظر نمی رسد که این عبارت قدیمی در انتخاب نام این کارتون نقشی داشته باشد.

- نام تام و جری به پیشنهاد انیماتوری به نام جان کار انتخاب شد. او برندۀ یک مسابقۀ استودیویی برای انتخاب نام دائمیِ این موش و گربه شد و 50 دلار جایزه گرفت!

- تام و جری به دلیل استفادۀ زیاد از خشونت، همیشه مورد انتقاد قرار گرفته اند. اما واقعیت این است که در این کارتون هیچ خبری از خون و خونریزی نیست.

- هر دو شخصیت تمایلات سادیستی از خود نشان می دهند و هر دو به یک اندازه از زجر دادن یکدیگر لذت می برند، گرچه این رفتارها اغلب در پاسخ به اقدامی تحریک کننده از سوی رقیب دیده می شود. با این حال هروقت به نظر می رسد که یکی از شخصیت ها در وضعیتی برنامه ریزی نشده گرفتار شده و یا به دلیل اقدامات یک شخص سوم در معرض خطر مرگبار است، دیگری وجدانش به درد می آید و رقیب اش را نجات می دهد.

- در پایان هر قسمت معمولا جری پیروز می شود و تام بازنده. اما موارد نادری هم هست که تام برنده می شود. آن هم معمولا زمانی اتفاق می افتد که جری تبدیل به مهاجم می شود.

- تام در تلاش هایش برای گیر انداختن جری، اغلب باید با اسپایک مقابله کند؛ یک بولداگ خشمگین و بدذات اما بی نهایت کودن که هروقت گربه برای گرفتن موش، مخل آسایش او یا پسرش تایک می شود، به تام حمله می کند.

- تام و جری در زمان خودشان پرفروش ترین سری فیلم های انیمیشن کوتاه شدند و حتی گوی سبقت را از لونی تونز ربودند.

- گرچه بسیاری از شخصیت های کوچک و مکمل این کارتون ها حرف می زنند، اما خود تام و جری به ندرت کلمه ای بر زبان می آورند.

- موسیقی نقش بسیار مهمی در این فیلم های کوتاه ایفا می کند؛ به اکشن قدرت می دهد، جای خالی جلوه های صوتی سنتی را پر می کند و احساسات زیادی به صحنه ها می بخشد. به لطف موسیقی است که گرچه تام و جری کلمه ای حرف نمی زنند، مخاطبِ کودک همه چیز را درک می کند.

- اسکات بردلیِ آهنگساز قطعات پیچیده ای برای این انیمیشن ساخته که ترکیبی از موسیقی جاز و کلاسیک و پاپ را شامل می شود. بردلی غالبا آهنگ های پاپ معاصر را بازسازی می کرد. مثلا ترانه هایی از فیلم های ام جی ام نظیر جادوگر شهر اوز و مرا در سنت لوئیس ملاقات کن که بازیگر اصلی هر دو فیلم جودی گارلند است.

- سال 1945 جری در یک فیلم زندۀ موزیکال-اکشنِ کمپانیِ ام جی ام به نام Anchors Aweigh ظاهر شد و با استفاده از جلوه های ویژه، همراه با جین کلی اجرای رقص زیبایی داشت.

- هم تام و هم جری در سکانسی از فیلم موزیکال Dangerous When Wet در رؤیای استر ویلیامز (بازیگر) ظاهر می شوند.

- تام و جری سال 1942 در کمیک بوک ها نیز ظاهر شدند.

- تام و جری سال 1975 در یک سری خیلی ویژه با هم رفیق شدند و آن ها را در حال سفر به دور دنیا و رقابت ورزشی و حل معما و ... دیدیم. خوشبختانه این رفاقت ادامه پیدا کرد.

- عنوان تام و جری در طول سال ها عملا مترادف با جدالی بی پایان شد. به همان اندازه که "نبرد موش و گربه" تبدیل به استعاره شده است.

- در آخرین اپیزود تام و جری، هر دوی آن ها به زندگی خود خاتمه دادند. تام روی ریل راه آهن اقدام به خودکشی می کند و بعد جری به او می پیوندد.

- در آرژانتین، ارمنستان، برزیل، کلمبیا، شیلی، مصر، هند، اندونزی، قزاقستان، لبنان، مکزیک، خاور میانه، پاکستان، برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا، ونزوئلا، سایر کشورهای آمریکای لاتین، و کشورهای اروپای شرقی (مثل رومانی) شبکۀ کارتون هرروز کارتون تام و جری را پخش می کند.

برچسب ها :

نویسنده :  دیزاینو دیزاینو
  • این مطلب پسندیدم: ۰
  • انتشار این مطلب:

میزان رضایت مندی از این سفارش : از 3 رای ثبت شده

نظرات ثبت شده