vue js چیست و چگونه توانست در مدت زمان کوتاه محبوب شود؟

vue js چیست و چگونه توانست در مدت زمان کوتاه محبوب شود؟

vue js چیست و چگونه توانست در مدت زمان کوتاه محبوب شود؟

    • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    • ساعت : ۱۸:۰۰
    • تعداد نظرها : 0
    • تعداد بازدید : ۶۴۷
  • این مطلب پسندیدم: ۱
  • انتشار این مطلب:
vue js یکی از فریم ورک‌های برتر جاوا اسکریپتی در حوزه توسعه رابطه کاربری یا UI است. 
در چند سال اخیر شاهد شکوفایی فریم ورک‌های زیادی در زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت هستیم که هر کدام برای توسعه‌ی برنامه‌های وب موثر واقع می‌شوند.
این فریم ورک محبوب در سال ۲۰۱۴ به عنوان یک فریم ورک متن باز متولد شده است. الگوی طراحی به کار رفته شده در این فریم ورک به صورت MVVM یا Model-View-ViewModel است. 
فریم ورک‌های مختلف در بخش رابط کاربری در تلاش هستند تا اطلاعاتی که در بستر وب رد و بدل می‌شود را برای نمایش به مخاطبان، ساده‌سازی نمایند که vue js یکی از این فریم ورک‌ها است که با هدف توسعه رابطه کاربری یا UI پا به عرصه وجود گذاشته است.
روند رشد vue js در google trends
vue js در google trends
۵ ویژگی مهم در vue js
vue js ترکیبی از انگولار جی اس و ری اکت جی اس
۱.  این فریم ورک در واقع ترکیبی از بهترین خصوصیات دو فریم ورک محبوب جاوا اسکریپتی یعنی angular js و react js است که این عامل یک مزیت مهم برای آن محسوب می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که vue js در بسیاری از موارد از دو فریم ورک نام برده شده، کارآمدتر و ساده‌تر است اما گاهی هم vue js دارای پیچیدگی‌های خود خواهد بود.
۲. یکی از عوامل بسیار مهم در استفاده زیاد از vue js درواقع سهولت در یادگیری آن و سرعت استفاده از آن است. همه ما انسان‌ها هم به نوعی عشق سرعت هستیم و این فاکتور مهم را می‌توان در این فریم ورک پیدا کرد. 
۳. داشتن امکان اتصال داده به صورت دو طرفه: در الگوی طراحی به کار رفته شده در vue js، اگر در Model تغییری را ایجاد کنیم باید در View هم تغییراتی را ایجاد کنیم. این کار در داده‌های با تعداد پایین مشکلی ایجاد نمی‌کند اما زمانی که داده‌ها زیاد باشند این کار بسیار وقت‌گیر است لذا با استفاده از اتصال داده به صورت دو طرفه این امکان برای ما فراهم می‌شود که اگر تغییری را در Model دادیم، به صورت خودکار در View هم تغییراتی اعمال شود و برعکس که در صرفه‌جویی زمان و سادگی کار بسیار کاربردی خواهد بود.
۴.  اندازه یا size فایل: زمانی که سرعت را یکی از عوامل مهم در استفاده از vue js می‌دانیم باید در کنار سرعت به این نکته هم اشاره کنیم که کدهایی که در vue js می‌نویسیم به نسبت فریم ورک‌های دیگر، علاوه بر سادگی، کوچکتر هم هستند. درواقع سادگی به همراه کوچکی در کدها سبب سرعت بیشتر این فریم ورک شده است.
vue js و design flexibility
۵.  انعطاف‌پذیری در طراحی یا Design Flexibility: همان‌طور که از اسم این ویژگی هم پیداست، vue js فریم ورکی است که متواضع به کارش ادامه می‌دهد. Vue js به دنبال دستور دادن به مخاطب نیست لذا شما را ملزم نمی‌کند که چه اپلیکیشنی را طراحی کنید یا اینکه چگونه با آن کار کنید. در یک جمله بخواهیم توضیح دهیم این خاصیت یعنی vue js، توسعه‌دهنده وب را مجبور نمی‌کند که مطابق یک راه و مسیر مشخص پیش برود و این را اصطلاحاً انعطاف‌پذیری می‌گوییم. 
در اینجا باید این نکته را بیان کنیم که این ویژگی، مثل یک شمشیر دو لبه است درواقع گاهی اوقات یک توسعه‌دهنده وب مجبور می‌شود برای انجام کار مشخصی، به سراغ راه‌های خاصِ دیگری نیز برود (چراکه او را ملزم بر روش خاصی نکرده است) و گاهی هم‌زمان را برای یک توسعه‌دهنده وب می‌خرد (چراکه او را در یک مسیر مشخص قرار داده است).
نتیجه‌گیری
در این مقاله درباره یک رقیب سرسخت برای فریم ورک‌های جاوا اسکریپتی صحبت کردیم. رقیبی به نام vue js که توانسته با ایجاد و پرورش یک سری ویژگی‌ها در درون خودش، امروزه یکی از محبوب‌ترین و البته برترین فریم ورک های جاوا اسکریپتی شناخته شود. با توجه به روند رو به رشدی که vue js در پیش‌گرفته است، بعید نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل به یکی از قدرت‌های جاوا اسکریپتی شود. 

برچسب ها :

نویسنده :  دیزاینو دیزاینو
  • این مطلب پسندیدم: ۱
  • انتشار این مطلب:

میزان رضایت مندی از این سفارش : از 3 رای ثبت شده

نظرات ثبت شده